Rabu, 14 September 2011

UNCLE CINOS...

Dua hari yang lepas balik kerja aku singgah Maybank dengan niat nak transfer duit dekat kawan aku atas urusan bisnes (cewaaahhh bisnes la sangat)... sesambil aku nak tekan duit sbb dlm beg cuma ada belas2 hinggit je.. mana cukup nak beli utk makan malam.. time tu l/k pukul 7.40 malam..


Maybank Bukit Mertajam tu bila malam agak sunyi sikit kawasan situ.. aku tgk ada la 4-5 orang time tu.. so, aku pun berani la masuk... aku tekan duit pastu p la beratur kat mesin cash deposit.. dpn aku ada sorang uncle cina tgh masuk duit.. dia tanya aku kenapa rosak ke mesin sebelah.. bila dia toleh sebelah dia tgk mesin atm.. dia minta maaf dia kata ingat mesin masuk duit... aku kata aku amik duit kat sebelah n nak transfer pulak..


Lepas urusan dia selesai aku terperasan hanya aku dan dia sahaja dalam bank tu... aku pun memberanikan diri la.. sementelah aku tau rekod BM yang tak berapa best... tiba-tiba uncle tu kata.. "u masuk duit saya tunggu, takut kena samun nanti".. wahhh baiknya... mungkin dia terperasan aku pegang duit agak tebal... uncle tu pergi berdiri tepi dinding kaca tu tunggu aku... aku pun cargas je la sementara ada orang sudi bantu... time tu la pulak mesin tu tendang sekeping duit 50.. adoiii.. cepat2 tukar duit lain masuk balik.. ok setel...


Bila dah setel aku pusing n ucap tq kat uncle tu.. aku terperasan ada dua orang lelaki baru masuk.. sorang p kat ATM sorang dukung anak berdiri tunggu di belakang aku tp agak jauh sikit... tiba2 yang dukung anak tu tegur aku.. "kenapa cik, duit tak boleh masuk ke?" aku toleh belakang.. rupa2nya itu adalah anggota polis yg bekerja satu tempat dgn aku keja.. aku bgtau dia ok je semua.. uncle tu dia tunggu sbb takut aku kena samun.. dia senyum dan aku keluar bank bersama uncle tu...


Tiga empat kali la jugak aku dok ucap terima kasih kat uncle tu... pertama sebab dia baik hati.. kedua sebab even aku Melayu dan dia Cina.. dia berbaik hati membantu aku... sekali lagi terima kasih uncle cina (aku terlupa tanya nama dia)...

1 comments:

Naja berkata...

1Malaysia! heheeheeh....