Khamis, 1 April 2010

RINDU...

Logik dak kalu aku kata aku rindu anak aku... aku kesian kat anak aku.. dia mcm terabai... rutin harian aku yg semakin sibuk buatkan masa aku dengan dia terbatas. Seawal 7.30pg aku dah keluar kerja.. dia ke sekolah. Suami aku keluar jam 6.30 pg.. dan balik pun malam memandangkan dia kerja 12 jam sehari. Selalu aku sampai rumah 8mlm++. Antar dia p ngaji Iqra'.. orang ngaji kul 8 tp dia lewat memandangkan aku balik keja lewat. Pkl 9 dia balik umah.. makan2.. pastu buat kerja sekolah dan baca buku... (gilir2 dgn suami tengok dia). Sambil aku kena siapkan kerja rumah.. kemas apa yg patut, basuh baju, iron baju dll la... rutin harian seorang ibu dan isteri.. sebelum 12 dah kena tido...

Adakah kita sekarang menjadi hamba kerja... sungguh aku rindu waktu kerja yang dulu.. 8-5... petang2 aku sampai rumah boleh tgk anak aku naik basikal.. bawa dia ke taman... mandikan dia di waktu petang...


Dah 3 hari dia merengek kat aku setiap pg time ke sekolah dan mengaji malam. Memandangkan dia agak rapat dengan aku... katanya tak nak tinggalkan aku... nak dok bersama aku.. adakah dia juga rindukan aku...


Kelmarin dulu dia adiahkan aku sebentuk cincin kecil warna silver ada tedi bear atas cincin tu. Dia kata cincin tu comel sangat.. Dia dapat masa beli coco crunch.. katanya dia simpan utk aku sbb dia cintakan aku... huhuhu... semalam pg2 dah tanya aku mana cincin tu.. gembira dia tgk aku pakai datang kerja... balik kerja malam pun dia check tgk ada tak kat jari aku.. pg td tanya lg time aku antar dia ke sekolah... sbb dia tak nampak aku pakai.. dia kata aku pakai cincin yg 'abah' bg...tp tak pakai yg dia bg... dan dia tanya aku tak sayang dia ke... tp aku kata aku simpan sbb aku sayang cincin tu.. sebenarnya aku lupa.. aku tanggalkan takut cincin tu rosak terkena air... itulah adiah pertama dari anak aku utk aku... walaupun murah tapi aku sungguh terharu..

Sungguhhh... aku rindu dia... w/pun hari2 dia depan mata aku... saat ini aku menangis kerana rindukan dia... rindu gelak tawa dia yg setiap hari menghiburkan aku... terkenang saat tangan kecil dia mengesat air mata aku bila aku sedih... aku tahu aku selalu marah dia... aku kurang sabar melayan kerenah dia... tapi aku sayang anak aku...


semalam dia merajuk... time makan sate sambil2 tgk tv.. dia nak suapkan abah dia timun yg dicicah kuah sate.. tp abah dia tak nak... dia nak suapkan aku.. tp aku tolak kerana aku mmg dah berhenti makan... kekenyangan.. dia lari tinggalkan kami... aku baru tersedar aku salah... dia cuma ingin bermanja2... aku pujuk2... bodek2 dia utk buat kerja sekolah...


tiap kali aku pandang wajah dia tengah tidur... aku rasa sedih... aku tahu dia nak perhatian dari kami... selalu juga dia bersungut... ibu dan abah kerja kerja kerja.. balik malam.. balik malam.. balik malam..


Aku rasa itulah sebab utama di waktu sekarang aku berhenti seketika daripada menerima tempahan. Aku nakkk beri tumpuan untuk anak aku.. biarlah aku tidak dapat tambah RM tapi aku sayang anak aku... Aku harap pilihan aku tepat...

6 comments:

naja berkata...

Ala miza.. meleleh ayaq mata aku baca. Hukhukhuk. Memang sentap wey bila kita tiada pilihan.

Harap2nye rutin kerja gila tu kejap je melanda dlm hidup hang. Moga lepas ni keadaan back to normal lah. Huwaaaaaaaa

AMIRZA-KRAF berkata...

tqvm naja... aku dah tak reti nak komen... huhuhu

SyaAz berkata...

salam...

warghhh sedihnye..nak nangis ni...td br jer pas nangis sbb anak..

dia terpecahkan botol sos sib baik xkena kaki dia kaca2 dr botol yg pecah tu...kiter marah kat dia. marah bukan aper, tkt dia cedera kiter lak yg riso...

las2 dia dtg smbil nangis pluk kiter...tkt gamaknyer...last2 ngan kiter2 nangis gak n dia plak nengok kiter ngan peliknyer...

kiter pown sbnrnyer rs yg sama even kiter keje sndiri juz tlg2 hubby kat kdai...

sblm ni dia duk umah ngan kiter, bila hubby mtk tlg jg kdai sbb xcukup kakitgn, haiqal terpaksa ditinggalkan umah to' abah ngan to' ma dia. ptg br amik...amik2 bwk blk umah. main kjp. mandikan dia pastu kiter bz ngan kje umah lak. pas settle, kalu ada tempahan, menjahit lak. kalu xde keje pown kiter msti nk tdo sbb penat (preggy anak ke2). bila dia tdo msti nk ngn kiter jer. nak tdo lak smbil peluk. kiter kna ciom dia byk kali..kesian plak...slalu jer nangis tgk dia bila tdo...
huhuhu....

AMIRZA-KRAF berkata...

SyaAz - Betapa susah kan membuat pilihan. Seronok mendengar orang berjaya menjadi kaya. Bukan kita tak teringin tapi bila melihat komitmen yang perlu diberi rasa berat kaki untuk melangkah.

Sama la anak saya.. hari tu dah belajar tido di bilik dia sendiri.. tapi sekarang tido dengan saya balik. Nak kena peluk. Dia pun makin jadi manja.. ingin perhatian agaknya.

Apapun semoga kita berjaya mendidik anak kita menjadi yang terbaik.

Semoga kandungan skang selamat semuanya dan nanti melahirkan bayi yang sihat dan sempurna. Menambahkan lagi seri rumahtanggan dan mengeratkan lagi kasih sayang sekeluarga.

zoelalisa berkata...

sebak la bace n3 ni. T_T

zoelalisa berkata...

sebak la bace n3 ni. T_T