Jumaat, 8 Mei 2009

SELAMAT HARI IBU...


Untukmu Ibu

Oh! Ibu Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian
Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan
Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati
Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi
Tuhan Yang Esa Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu
Oh! Ibu Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu
Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu
Saat ini Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu
Ibu…

Hari ni aku lewat ke tempat kerja... menguruskan anak aku yang demam... dah 2 hari aku cuti... hari ni aku gagahkan ke pejabat juga memikirkan cuti aku yg dah tak berapa ari tinggal... pas ajar kepada mak sedaraku cara2 gunakan pam lelah anakku... aku ke tempat kerja...
Dalam kereta... aku dengar hot.fm... semuanya berkaitan hari ibu... Menitis air mataku saat FAFAU nyanyi lagu untukmu ibu versi utk mak dia... sebentar tadi... tengah buat kerja.. aku dengar radio mix.fm online... tetiba dia pasang lagu Untukmu Ibu ~ Exist... bergenang lagi air mataku... Rinduku pada MAK tak terkata...
Saat jejari jemariku mengetuk kibod ini... air mataku menitis laju... menatap potret mak yg aku scan lama dulu... sukar digambarkan perasaanku... rindu yang sekian lama dipendamkan... yang tak dapat aku luahkan... hanya Doa buat Ibuku... Zalimkah aku... jika pusaranya tidak pernah aku kunjungi... lokasinya jua tidak pernah ku ambil tahu... bukan tidak ada keinginan dihati... tapi aku rasa aku tak mampu... 'Dia' pergi meninggalkan aku ketika usiaku 6 bulan. Meninggalkan kami 3 beradik yang masih kecil... beza umur kami tak jauh... kami dilahirkan setahun seorang... Aku rasa diantara anak2nya... hanya aku yang tidak pernah melawat pusaranya... Maafkan 'Mie' Mak...
Abah kata... aku persis Ibuku... Nenek kata... aku persis Ibuku... Sedara mara kata... aku persis Ibuku... Kawan2 kata.. aku persis Ibuku... Orang kata.. aku persis Ibuku... aku sendiri tak pasti... yang pasti... aku RINDU Ibuku...
Kadang2 aku sedih bila lihat anak2 yg tak sayang Ibunya... Sedih melihat Ibu2 yang diketepikan... Kalaulah aku ada Ibu... aku akan kongsi semuanya.. pastinya akan aku belajar dari mak segalanya...
Kata Abah... Ibuku adalah satunya.. tiada gantinya... kata Abah... bila Abah balik kerja, mak sambut... mak tunggu depan pintu... mak bukakan stokin... mak berikan air utk minum... mak butangkan baju utk pergi kerja... mak siapkan segalanya... mak tahu apa makanan kesukaan abah... raya mak buatkan kuih batang buruk... Aku tidak mampu menjadi seperti ibuku... Mak sentiasa berlemah lembut...
Mungkin... hasil kerja tanganku ini adalah warisan emak... mak pandai jahit, mak pandai mengait... cadar dan baju dijahitnya... baju sejukku dikaitnya.. tapi tak sempat siap... hanya badan saja ada.. tangannya belum ada... mak dah pergi... kasut2 emak dijahit manik2.. alas meja disulam cantik... tudung almari dikait rapi... cadar dan bantal disulam halus... segalanya mak pandai... mak juga pandai mengajar... kerana ibuku seorang guru... kalaulah... mak aku ada... beruntungnya kami.... tapiiii.... Allah lebih sayangkan mak...
Kepada kawan2ku semua yang masih mempunyai Ibu.. hargailah ibu anda... selagi dia ada...
......... aku tidak mampu lagi untuk mengetuk kibod ini biarpun banyakkkk yang ingin ku tulis... air mataku tidak dapat dibendung lagi... Sempena hari ibu ini... walaupun mak aku tak ada... aku nak jugak cakap... MIE SAYANG MAK !!!!... Mak cuma 1... tiada ganti dihati ini... betapa aku ingin sangat merasa kehangatan pelukan seorang ibu....
Maaf entry ini tiada kaitan dengan bunga dip.... aku nak balik dah... sorang2 layan perasaan kat opis... tetiba rindu anakku.... semoga umurku panjang supaya anakku dapat merasai hangatnya pelukan dan kasih sayangku....
AL-Fatihah untuk Ibuku... RAHMAH HAJI YUNUS.... LOVE U SO MUCH...
Untuk Mak yang kedua... HAMIDAH... terima kasih atas segalanya... terima kasih kerana menyayangi kami... kami sayang mak....

4 comments:

TiNiE berkata...

mie!!!
sob..sob..jgn la centu mie...
sedih aku oi...

naja berkata...

Sambil dok baca entry miza ini, air mata pun meleleh2.. teramat syahdu.

alladiin berkata...

beb..lu dah buat air mata wa leleh...sib baik tak de org lain kat makmal dsk ni..

Laxmi berkata...

Mie... aku terjah blog hang lambat skit.. tapi.. huhuhu ko wat aku nangis!!!!... huwaaaaaaaa... takleh control.. very touching!!!