Isnin, 6 September 2010

Nenek oh Nenek...

Sabtu ari tu aku balik kg umah tok aku untuk antar baju raya tok wan aku dan telekung raya tok aku... juga dodol yg direquest oleh tok aku... hmmmm dan minyak atar yang direquest oleh tok wan aku... jangan memain.. request melalui panggilan hp tau... even dah tuo.. hehehe alaaaa orang lain yg dailkan.. tok aku cakap je... hehehe...

selepas berbuka... kami berehat2 di ruang di bahagian luar rumah... mengambil angin malam... l/k pukul 9 aku bgtau aku nak balik... tok aku mcm tak percaya.. berkali2 dia tanya aku... jenuh gak la aku yakinkan dia... hmmm... diwaktu tu ujan pun dah mula turun renyai2... tok aku masih bertanya... dia risau... katanya dah malam.. jauh aku nak bawa keta... pastu aku perhatikan dia ke tempat tidurnya.. berusaha mengeluarkan beg kecil yang tersimpan duit... aku perhati jeeee.. rupa2nya dia hulurkan padaku RM100... katanya aku tak berduit... sebab dia tgk aku balik tak membeli apa2 barang.. yaaaa itulah kebiasaan aku.. di kala aku balik kg tak berduit... aku balik dgn sedikit je buah tangan.. kalu aku berduit... aku akan bekalkan dia stok barang dapur untuk sebulan.. segala beras, minyak, susu, gula, tepung, teh, sabun basuh baju, pencuci pinggan dan lain2...

jenuh la aku menolak dan aku yakinkan dia bahawa aku ada duit... siap paksa aku buka purse lg... hehehe... yaaa dalam purse aku hanya ada beberapa keping wang kertas merah... aku bg mcm2 alasan.. aku ada duit.. aku tak perlukan tambang... dan mcm2 lg la... sudahnya duit tu ku selitkan kembali di dalam poketnya... ini bukan masanya utk dia susah payah utk aku lagi... ini masanya aku yg berbakti pada dia..

adoiiii itulah nenek aku... yang membesarkan aku dari aku berusia 6 bulan... dan usianya menjangkau 90an... kudratnya semakin kurang... kulitnya dipenuhi kedut2... pendengarannya makin berkurangan... tapi... sinar matanya merenung aku masih seperti dulu... mengambil berat seperti aku masih kecil dulu... aku faham dia risau... perjalanan dari rumahnya ke rumah aku sejam lebih... sepanjang perjalanan majoriti kawasannya adalah melalui kawasan ladang getah dan ladang kelapa sawit.. sesekali sekala je jumpa kampung dan pekan kecil... harus la dia risau kerana aku seorang perempuan memandu berseorangan hanya ditemani jejaka kecil berusia 5 tahun itu...

tok wan aku hanya diam sahaja di atas tilam anginnya diluar rumah... cepatnya masa berlalu... usianya sudah melebihi 90an... sudah bongkok 7 orang tua itu... berjalan di dalam rumah pun menggunakan kerusi roda... kalu diluar rumah dengan tongkatnya...tapi masih seperti dulu... turun ke tepi sungai bercucuk tanam... ke sungai menangkap ikan.. biarpun dilarang tapi masih berdegil...

selalu dibenakku terfikir... adakah Aidilfitri kali ini yang terakhir buatku bersama mereka.. adakah Aidilfitri ini yang terakhir aku dapat belikan sesuatu untuk mereka... adakah Aidilfitri ini yang terakhir yang dapat aku gembirakan mereka... adakah Aidilfitri ini yang terakhir dapat ku salam dan cium pipi mereka.... rasanya belum puas lagi untukku berbakti pada mereka... semoga Allah panjangkan usia mereka.. dan dapat aku membalas jasa mereka membesarkanku dari tapak kaki sebesar dua jari hingga aku bekerja... walaupun ku tahu aku tak dapat membalas walau setitis peluh mereka...

......... sesungguhnya... aku belum bersedia untuk hidup tanpa mereka berdua disisi.... walaupun aku tahu ajal maut di tangan Allah....

"YA ALLAH YA TUHANKU, PANJANGKANLAH UMUR DATUK DAN NENEKKU UNTUK BERIBADAT KEPADA-MU, MURAHKANLAH REZEKI MEREKA, AMPUNKANLAH DOSA MEREKA, KURNIAKANLAH MEREKA KESIHATAN, JAUHKANLAH MEREKA DARIPADA SEBARANG MALA PETAKA DAN JIKA KAU INGIN MENGAMBIL MEREKA PULANG KESISI-MU SEMOGA MEREKA TERDIRI DARI ORANG YANG BERIMAN"...

3 comments:

TiNiE berkata...

huwaaaa...sedih mie!!!!
bertuahnya hang punya tok n tokwan yg sgt2 mengenali diri hang...dan bertuah jua mereka kerana mempunyai cucu yg sentiasa mengambil berat akan diri mereka..aku aminkan doa hang mie...AMIN...

Laxmi berkata...

aduhh syahdunyeee entry ko mie.. huhuhuhu sgt aku tak tahan air mata aku nih.. aku juga doakan agar tok n tokwan hang panjang umor.. take care beb.. n slmt ari raya :)

AMIRZA-KRAF berkata...

Tinie : TQVM...Ya mereka berdualah segalanya bg aku...

Lax : Lap air mata tu.. hehehe tqvm beb atas doa hang... u2 take care..